Tess corner

This is my tiny blogg corner.. Feel free to sit down, put up your legs and make yourself comfortable.

Saturday, March 17, 2012

Webcoast - helgen då jag blev med Smartphone

Jag har tillbringat dagen på Lindholmen och knytkonferensen Webcoast. Det började med ett tomt rutnät i fredagskväll och nu efter en dag har jag lyssnat på allt från bokutgivning och nätverkande till Adobe Edge och laptoppande som beteendevetenskap. Mest har jag dock lärt mig av att plötsligt träda in i Smartphone-världen.


Helgen till ära har jag nämligen skaffat mig en ny vän. Eller rättare sagt, lånat mig en.. Det kändes ju liksom fel att dyka upp på en konferens om webben & sociala medier utan en Smartphone. Så nu kan jag också sitta där och svepa med pekfingret över den flottiga skärmen och hålla mig uppdaterad i parti och minut vad som händer på Facebook och Twitter. Det känns tryggt på något vis. Som om jag är en del av gemenskapen. De kan ju inte veta att jag i själva verket bara är en förklädd varg.. att jag inte är någon riktig smartphone-nörd..

Såhär efter bara cirka 24 timmar så känns den dock inte som en vän ännu.. utan snarare som en avlägsen bekant. Någon som man av artighet tar en fika med och pratar lite om ditt och datt, när man i själva verket hellre skulle slappat hemma i soffan. Dessutom var det en märklig upplevelse att plötsligt inse vilka enorma fingrar jag har. Jag som alltid fått höra att jag har SÅ små händer. Plötsligt kunde jag inte träffa en endaste bokstav rätt..

Men det är ju några timmar kvar.. kanske hinner vi bli goda vänner, jag och iPhonen. Kanske blir det svepande fingret och den konstanta blicken mot skärmen en del av mitt liv också. Kanske blir jag fast i beroendet av att vara uppkopplad. Det känns lite läskigt måste jag erkänna.
Om inte så håller jag mig till DumPhonen ett tag till.. Jag tror att mitt Twitter- och Facebook-flöde klarar sig till jag kommer hem till laptopen. Faktiskt. ;-)

Tills vidare ser jag fram emot imorgon - ännu en dag med inspiration och möten med människor.


Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home